alskalivet

Alla inlägg under maj 2016

Av Josefin - 31 maj 2016 14:47

Det är varmt. Så passar på att vara ute i det gärna. Ligger och läser i solen

Av Josefin - 29 maj 2016 00:47

Det är konstigt hur mycket man kan acceptera. Jag tänker inte så mycket på mina anfall nu som jag gjorde i början. Jag har blivit van vid att falla ihop. Ja det är ju jobbigt men man vänjer sig liksom. Jag har tillexempel extrem

 hög smörttröskel känner tillexempel inte av skrap och skrubb sår, blåmärken märker jag först av när de syns. 

Jag klagar inte i första taget när det gäller smärta. 


På grund av min sjukdom så klara jag av mer smärta. Jag blir mer tålig mer uttålig. Jag uppskattar de små sakerna. 

 

MEN


De bemötade jag får möta är oftast ifrågasättande. detta händer även under tiden jag är medvetslös/har mina anfall.


Att få höra att man fejkar sina anfall på grund av uppmerksamhet gör mig irreterad. Eller få höra att det inte är så svårt att inte ramla omkull. Eller att man ska sluta göra sig till. Får även höra att jag tycker om att skada mig och det är därför jag kastar mig på golvet. Att jag måste sluta med dehär, att det inte är roligt/kul längre. 

Att sjukvårdspersolan främst ambulans kan ignorera och säga att en är vaken fast man medvetslös (har anfall). Att de för det mesta bara ifråga sätter när personal som ser mig och mina anfall dagligen. När de som känner mig lägger märke till förändringar och ber om hjälp då blir de ifrågasatta. 
 
Som tur att det finns människor som finns där och hjälper en.    
 
Den persolan som hjälper mig vet hur mina anfall ter sig. De vet att efter långa anfall med kramper så har jag världigt lite ork. De vet att de måste påminna mig att äta mellan anfallen eftersom jag själv inte tänker så långt för jag är helt slut. De vet att jag inte klagar i onödan att det krävs mycket innan jag gråter. De ser när de jobbiga anfallen kommer när jag i princip är helt väck i huvudet, när anfallen avlöser varandra i timmar iband. De se till så  att jag har fria luftvägar under mina anfall. De har lärt sig mönsterna på hur jag blir i samband med hjärnskakningar. De säger ifrån när de inte tycker att en skada efter ett anfall ser okej ut. De ber om hjälp från kommun sjuksköterskorna ( främst LSS sköterskan). De försöker att se till att jag inte skadar mig mer undertiden jag har mina anfall. De accepterar att man inte alltid orkar. De säger ifrån på skarpen mär de ser att jag behöver vila, efter som jag inte själv känner av det. De försöker föra ens röst när jag själv inte är i skick att det själv. De vet att jag är så jäkla envis att jag kan få för mig att ställa mig upp fast att jag knapt är vid medvetande. De vet att jag har svårt att sätta ord på hur jag känner. De vet hur lätt jag blir utråkad. De vet om jag vakna upp efter ett anfall och skulle var uppkoplad med en massa sladdar och slangar och nålar, då vet de att de gäller att få tag i mina händer snabbt och förklara vad som händer. Annars är risken att jag skulle dra loss de jätte stor och det har hänt flera gånger. De vet att även om jag behöver vila (tillexempel hjärnskakningar) så måste jag även få stimulans i lagom dos. De gör så att jag vågar röra mig på offentliga miljöer eftersom jag vet om att de tar hand om mig om jag skulle få ett anfall.
Även om de inte vet så mycket om min sjukdom. Även om de iäntligen inte kan göra så mycket än att hålla koll  på mig under mina anfall, de har inga resurser att tillta för att häva eller hjälpa mig under anfaller förutom kudde och filt. Fast deras knapphändiga resurcer och kunskap så hjälper de mig i min vardag. Så att jag ska kunna leva ett så normalt liv som möjligt. De hjälper mig sjukt mycket och betyder oerhört mycket med den säkerheten och backup som de är för mig.
Av Josefin - 28 maj 2016 22:04

Första dygnet utan personal snart avklarat. Är helt nöjd med att det har gått så bra som det har gjort.
Har haft två anfall. I samband med den andra så gick gipset så klart sönder och skapade i mitt onda knä.
Och så har personalen som sköter tillsynen troligtvis inte delegering att sköta Tensen ( el stöt grejsen som jag ska ha på knät). Krampade även under andra anfallet. Och i mitt värsta öra så har jag en töjning. Det blöder lite ifrån den nu men åtminstone gör den inte ont. Har jävligt ont i handen och knät.
Ligger och myser med film och måla grejer.

Av Josefin - 27 maj 2016 12:41

Har inte orkat skiva de senaste dagarna. Har haft många anfall en del med små skador. Har lyckas paja gipset två gånger.

Av Josefin - 23 maj 2016 16:44

Då sitter man här igen. Ska tipsa om handen. Den gör ont. Hoppas det går fort.

En av alla nackdelarna med att få anfall och falla ihop medvetslösa är att gipset inte håller så länge håller tummarna på att det blir ett plast gips som jag har.

Av Josefin - 22 maj 2016 20:35

Yrvaken efter ett anfall. Råka falla in i en av personalen.
Men råkade en då landa på gipset.
Hade även kramper under anfallet

Ser ni skillnaden? Det blåa är krossat. Aj aj aj.
Orkar inte med mer smärta

Av Josefin - 21 maj 2016 18:36

Efter gårdagens lilla strapatser så fick kommun sjuksköterska komma och kolla på handen. Hon skicka in mig till akuten i Lidköping. På akuten så misstänker man en spricka i båtbenet. Har nu handen i packet igen.

Hoppas det gipset håller mer än 24 timmar.

Har skadat knä sedan 11-12 veckor sen och hoppar på kryckor på grund av detta. Så nu får jag hoppa på ett ben och åka rullstol längre sträckor.

Av Josefin - 20 maj 2016 23:48

Som sagt är ass trött idag. Trötthet gör så att man inte tänker så bra. Fick för mig att jag skulle ut och åka longboard typ åtta på kvällen. Dum som jag är så tar jag av mig skydden. Och som det klant arsle som jag är så fick jag ett anfall.
I skade väg så gick det bra (hade hjälm på mig). Skrapa knä och arm, ena handleden är svullen och lite ont i skallen.
Tur hade jag iallafall.

Presentation


Hej! Josefin ( Josse ) heter jag och är en tjej på 20 år. Jag har flera handikapp. i grunden dyslexi, asperger och adhd tre vanliga funktionsnedsättningar, men så har jag dysfunktionella anfall. En sjukdom som är ovanlig och jobbig, sjukdomen gör så att

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<<
Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards