alskalivet

Alla inlägg den 19 augusti 2016

Av Josefin - 19 augusti 2016 10:42

Snälla snälla om ni hittar en person okotaktbar så kolla om hen har ett halsband eller armband som förklara vad som skett. Detta underlättar och kan äver hjälpa till i bemötandet med hen. Jag pratar i egen erfarenhet.

Att få anfall på stan där det är mycket folk. Om ni ser en person som ligger medvetslös och har personer runtomkring sig som har läget under kontroll. Snälla ställ er inte och glo eller gå fram och börja tjafar med de som sitter och tar hand om en medvetslös person. Om ni en då vill gå fram så acceptera det svar ni får. De personer som jag omgås med vet om mina anfall och de kan hjälpa mig när det sker. Men när det som är jobbigt är att folk runtomkring ifråger sätter dem. De vet vad de gör även om de kanske bara ser ut att sitta bredvid mig och iventuellt klappar lite på mig. De är vana och har kontroll över läger.

De personen som är vid mig vet om att jag har anfall och de vet även om att jag har kramper. Så de sitter lugnt och väntar på att jag ska "vakna" till.

Det kan se otäckt ut men. Så fort jag är nya situationen där jag är i en grupp så börjat jag med att informera om mitt handikapp bara för att undervika att det ska bli kaos. Jag är van att förklara vad som händer med mig. Så jag är van vid att prata om mina anfall. Och det är sånt jag vill att man pratar om för att sprida kunskap.

Presentation


Hej! Josefin ( Josse ) heter jag och är en tjej på 20 år. Jag har flera handikapp. i grunden dyslexi, asperger och adhd tre vanliga funktionsnedsättningar, men så har jag dysfunktionella anfall. En sjukdom som är ovanlig och jobbig, sjukdomen gör så att

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards